Die Zarenbraut von Rimski-Korsakov als DVD gewann den Opera Award 2016!

http://www.operaawards.org/archive/2016

#OperaAwards2016



       
       
       
       

 

PRESSESTIMMEN

 
Bach St Matthew Passion - Hong Kong, HK Cultural Concert Hall, China Morning Post 22.4.2014    

If there are no atheists in foxholes, there aren’t many at a Bach St Matthew Passion concert either, at least while the music is playing. This oratorio performance had such conviction it transcended its Lutheran setting ans spoke to the universal experience of loss and betrayal.
The Chor began with a lilting passage underpinned with profound pedal tones. The first rising phrase of the choir hinted at the power to come. Hailing from London, the Bach choir features both beautiful tone and diction.
All the contrapuntal sections were clear, the words convincing. The Chamber Boys of the Hong Kong Children`s Choir also held their own, with their chorale melodies soaring.
The audience was rapt during dramatic spots, most notably when Jesus called out, “My God, my God, why hast thou forsaken me?”
Stephan Rügamer was a superb Evangelist, singing his narration with a high note that rang though the hall.
The rest of the singers, with their intense expressions, sang as if they meant every word. One of many electric moments came during Rügamer`s fadeout as Christ died on the cross.
The role of Jesus was sung by the baritone Christopher Maltman, who captures both the loving and tortured side of Jesus wonderfully. Maarten Koningsberger added a welcome note of energy and drama to the role of Judas.
Alto aria Erbarme Dich (“have mercy”) was the highlight of the night for me, Jennifer Johnston, alto sang eloquently but Jing Wang, concertmaster, played the violin solo accompaniment with such fiery brilliance he almost outsang her.
The Concert was conducted by HK Phil`s music director Jaap von Zweden (below).

  

    Alexis Alrich
     
Richard Wagner - Der Fliegende Holländer / Premiere am 28.3.2013, Staatsoper Berlin    
...Wunderbare Bilder in raffinierter Beleuchtung ... Noch schlüssiger als beim ersten Besuch, dem der Premiere, erscheint die RegiekonzeptionPhilipp Stölzls für Wagners Fliegenden Holländer bei wiederholtem Betrachten (8. 12.) der Inszenierung, weil nun dem Zuschauer von vornherein klar ist, dass bereits der erste Akt nur in der Phantasie der chroniklesenden kindlichen Senta spielt, keineswegs Realität ist, und die Zwangsheirat mit dem Zigarre rauchenden Alten nun keinen Bruch mehr in der Produktion darstellt. Lediglich das Verschenken des magischen Moments der ersten  .... mehr unter Operalounge >>>
   

Operalounge

     
Wagner aus St. Petersburg - Presseausschnitt Westdeutsche Zeitung - 04.09.2013    
Wagner aus St. Petersburg: Das neuste Wagner-Mekka liegt in St. Petersburg. Im dortigen Mariinski-Therater dirigiert der überragende Orchesterchef Valery Gergiev die Musikdramen Wagners. Nach einem umjubelten "Parsofal" kommt dort nun das vierteilige Weltengleichnis "Der Ring Nibelungen" heraus. Das Theater hat mit eigenem Label nun eine CD-Reihe eingeführt, in der vor einigen Monaten eine mitreißende "Walküre" erschien. Jetzt liefert man den 1. Teil der Tetralogie, "Rheingold", nach. Das an Tschaikowsky geschulte Orchester musiziert einen transparenten und farbigen Wagner. Gergiev setzt kräftige Akzente, versteht sich aber auch auf Feinzeichnung. Schon der Raub des Theingoldes durch den Zwerg (Nikolai Putilin) ist ein orchestrales wie sängerisches Ereignis, das erschauern lässt. Erstklassik besetzt ist auch die große Wotan Partie durch den textverständlichen Renè Pape "Siegfried" und "Götterdämmerung" sollen 2014 folgen. (wall)
  Anhören und Kaufen bei AMAZON CD Tipp Westdeutsche Zeitung
       
 
BBC Radio 3 CD Review - 7 September 2013
MAR0526 Wagner Das Rheingold
   
 

I’m going to end this last edition of summer cd review with the latest brand new Wagner opera recording to reach us, and just as the Proms bow out tonight after taking us from the start of the Ring cycle to the end of his last opera Parsifal, here’s Valery Gergiev and his Mariinsky forces beginning the journey all over again. Das Rheingold, the prologue to the Ring Cycle. Yes Gergiev’s already brought us the next instalment, Die Walkure, notable for the four non-Russian singers who headed the cast, Jonas Kaufmann’s gloriously sung Siegmund and Rene Pape’s Wotan amongst them. For Rheingold Rene Pape’s Wotan is if anything more impressive and the only other interloper is Stephan Rügamer’s Loge who makes a fine fist of putting across the character’s sharp-tongued wit and craftiness. The rest of the cast is Russian and the standard is pretty high, especially Evgeny Nikitin and Mikhail Petrenko as the giants, Fasolt and Fafner. I like Nikolai Putilin as Alberich as well he makes a malevolent presence from that first confrontation with the Rheinmaidens, and as his brother Mime, Andrei Popov is on the hysterical side of the divide. But what about Gergiev? It’s an impulsive, slightly unsteady start to Das Rheingold, but the orchestral playing is excellent, dramatic and exciting, and the recording of the concert performances gives us what feels like a pretty realistic balance.

       
       
Das Rheingold, Staatskapelle Berlin/Barenboim BBC Proms, Royal Albert Hall, 22 July 2013    
  http://www.markronan.com/2013/07/das-rheingold-bbc-proms-royal-albert-hall-22-july-2013/
and the clever demigod Loge was strongly sung by Stephan Rügamer
      Mark Ronan
   
  http://boulezian.blogspot.nl/2013/07/prom-14-staatskapelle-berlinbarenboim.html
Stephan Rügamer’s Loge was a vivid assumption, sardonic yet not caricatured, indeed at times beautifully sung.  The moment of shock upon Loge’s ‘Durch Raub!’ registered without being milked, testament to the artistry of both Rügamer and Barenboim.
      Royal Albert Hall
   
  http://www.opera-britannia.com/index.php?option=com_content&view=article&id=970:prom-14-das-
Stephan Rügamer brought a Lieder-like quality re diction and dynamics to Loge,...
      Mark Pullinger, Opera Britania
   
  http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/classical/reviews/classical-review-prom-14-daniel-barenboim-das-rheingold-berlin-staatskapelle-8728088.html
Loge, personified by Stephan Rügamer, could have stolen the show with mercurial personality and attention to detail...
      The Independent
   
  http://www.musicomh.com/classical/reviews-classical/prom-14-staatskapelle-berlinbarenboim-royal-albert-hall-london
Stephan Rügamer had the perfect tenor instrument for Loge
      music OMH
     
Berg’s Lulu, Staatsoper im Schiller Theater,
11.04.2012
   
  http://ihearvoices.wordpress.com/2012/04/11/bergs-lulu-staatsoper-im-schiller-theater-11-04-2012/#http://widgets.wp.com
      i hear voices blog
       
Stravinsky - The Rake's Progress
Staatsoper Unter den Linden im Schiller Theater, Berlin, Thursday March 14 2013
   
  http://npw-opera-concerts.blogspot.de/2013/03/stravinsky-rakes-progress.html?m=1
  "....Stephan Rügamer, to put it briefly, sounded like a new Robert Tear: a highly nuanced, "British tenor" sound but with unusual punch and rondeur....."
      NPW Paris
       
Johann Strauß - Die Fledermaus / Staatsoper Berlin Premiere 21.12.09    
  "...während Stephan Rügamer sich aufs Schönste als belcantierender Opernfilou ausbreitete."
      Leipziger Volkszeitung/ Dresdner Neueste Nachrichten, 24.11.2009 (Gerald Felber)
       
  "Stephan Rügamer als Alfred kann endlich einmal den Schmelz seines Tenores richtig vorführen."
      Frankfurter Allgemeine Zeitung, 23.11.2009 (Jan Brachmann)
       
  "Het tegenovergestelde geldt voor de frisse en grappige vertolking die Stephan Rügamer van Alfred geeft. Schaamteloos ook, wanneer hij in de eerste akte in schaars odergoed uit een koelkast springt en zijn ´Glücklich ist, wer vergißt..´ zingt."
      Operamagazin, Niederlande, 23.11.2009 (Alessandro Anghinoni)
       
Tannhäuser - Teatro Real Madrid    
  "Mit Stephan Rügamers hellem Tenor als Walther (von der Vogelweide)....sind die Sänger außerordentlich besetzt."
      Opernnetz.de- Zeitschrift für Musiktheater und Oper 24/03/2009
       
Boris Godunow - Teatro Real Madrid    
  "Stephan Rügamer war ein in jeder Hinsicht erstklassiger Shuiski."
      Der Neue Merker, Wien 12/2007
       
Land des Lächelns - Komische Oper Berlin    
 

"...Sou Chong... leiht Stephan Rügamer einen michschokoladigen Tenor, wie man ihn sich zartschmelzender für diese Rolle nicht wünschen kann. Während er auf offener Bühne zum Monsieur Butterfly geschminkt wird, singt er formvollendet, so lieblich, aber auch so erotisierend geheimnisvoll "wie´s da drin aussieht, geht niemand was an", daß man natürlich sofort einen Blick auf dieses Herz erhaschen möchte.

Und wenn ihm Regisseur Peter Konwitschny dann die Brust aufreißt, auf daß alle geheimen Gedanken und Sehnsüchte des modernen Menschen zum Vorschein treten, dann dankt das Premierenpublikum ihm dies mit donnerndem Applaus."

      Tagesspiegel, Berlin 2.7.2007 (Frederik Hansen)
       
Arabella - Opera du Châtélèt Paris    
  "Stephan Rügamer conduisant un legato irréprochable, donne d' un timbre chaleureux un Matteo touchant qu' il honore d' un art d' une grande sensibilité et d' un vrai sens de la scene."
      Chroniques Opera, Paris 8/2005
       
  "...plusieur de tante première qualité, en particulier le Matteo percutant de Stephan Rügamer, qui donne un relief saisissant à sa grand scène du III. Un vrai officier, e quel physique, quelle ênergie!"
      Opera International, Paris 8/2005
       
  "Le rôle de Matteo, quant a lui, gagne par rapport à 2002, tant le tenor Stephan Rügamer surpasse son vociférant prédécesseur, par sa voix parfaitement canalisée."
      Le Figaro, Paris 27/05/2005

 

Land des Lächelns (Komische Oper 2007),
Regie: Peter Konwitschny, Dir.: Kiril Petrenko
Rolle Sou Chong mit Tatjana Gazdik

Marquis mit Misha Didyk in Prokoffiews "Der Spieler", Staatsoper Berlin 2009,
Regie: Dimitrij Tscherniakov ; Dir.: Daniel Barenboim

Pang in Puccinis "Turandot", Staatsoper Berlin 2001,
Regie: Doris Dörrie; Dir.: Daniel Barenboim

Pedrillo in Mozarts "Entführung aus dem Serail",
mit Bjarni Thor Kristinsson;
Regie: David Mouchtar- Samurai , Dir.: Kent Nagano

Toni in Henzes "Elegie für junge Liebende", mit Katharina Müller; Regie: Christian Pade, Dir.: Philippe Jordan

Walther von der Vogelweide in Wagners "Tannhäuser",
mit Roman Trekel und Johan Tilly; Teatro Real Madrid;
Regie: Ian Judge, Dir.: Jesus Lopez-Cobos